Google sertifiseringer – hvordan alle kan oppnå kompetanse innenfor digital markedsføring

Vi er nå godt i gang med fjerde – og siste modul i digital markedsføring. Som en del av eksamensoppgaven har vi fått i oppgave å gjennomføre flere sertifiseringer. Vi skulle gjennomføre 5 av 6 kurs innenfor Google Analytics Academy, i tillegg til et større kurs i Google Digital Garage. Alle kursene er gratis og er tilgjengelige for alle og enhver. Det er derfor å anbefale for alle som ønsker seg en dypere kompetanse innenfor digital markedsføring å gjennomføre disse. Ved gjennomført og bestått kurs, vil du også få et diplom som et bevis på dette.

I resten av innlegget vil jeg i korte trekk beskrive hva jeg lærte ved å gjennomføre de forskjellige sertifiseringene. Jeg vil først ta for meg de 5 kursene jeg har gjennomført i Google Analytics Academy, deretter Google Digital Garage.

Google Analytics for Beginners

I dette kurset får du en innføring i hvordan man setter opp en Google Analytics-konto, hvordan du implementerer sporingskoder, samt hvordan sette opp datafilter. I tillegg til dette lærer du deg å analysere enkle rapporter.

Advanced Google Analytics

Den største lærdommen du tar med deg fra dette kurset er hvordan dataen blir samlet inn og omgjort til rapporter som kan leses. Du vil også lære deg hvordan du setter opp noe mer avanserte analyser som for eksempel publikumsrapporter.

Google Analytics for Power Users

I dette kurset lærer du blant annet hvordan du kan benytte avanserte analyseteknikker til å forbedre nettsiden din, ved hjelp hvilken trafikk-kilde som gir flest klikk på siden din. Du vil også få en innføring i hvordan å tilpasse nettsiden din for å gjøre den mer brukervennlig.

Introduction to Data Studio

I løpet av dette kurset vil du få en innsikt i hvordan du enklere visualiserer data og hvordan du kan koble denne dataen sammen. Her vil du også få en innføring i hvordan man lager rapporter, i tillegg til tips for hvordan samarbeide med gruppemedlemmene dine. Utfallet av kurset vil bidra til at du er i stand til å skape rapporter som kan deles med interessenter.

Google Tag Manager Fundamentals

I dette kurset lærer du hvordan man kan forenkle prosesser både i implementeringsfasen – og administrasjonsfasen. I tillegg får du en innføring i markedsføringstiltak og hvordan analysere dem, samt potensielle utfordringer du kan støte på i denne prosessen.

Google Digital Garage

Det mest omfattende kurset vi har gjennomført er Google Digital Garage. Dette er et kurs som gjennom det mest grunnleggende innenfor digital markedsføring. Kurset består blant annet av Analytics, områdefokusert markedsføring, e-postmarkedsføring i tillegg til både SEM og SEO. Kurset består av 26 moduler – som alle har en eksamen etter gjennomgangen av kurset – når alle disse er bestått får du en siste eksamen som tar for seg samtlige av modulene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *