3 tips til bruk av sosiale medier for din virksomhet

Sosiale medier var i første omgang noe privatpersoner benyttet seg av, i de senere årene har det i midlertid blitt noe bedrifter hyppig benytter seg av for å markedsføre egne produkter. Nøkkelen ligger ikke i det å bruke et sosialt medium, verken som privatperson eller bedrift, det handler om å bruke det til sin fordel. I dette innlegget vil jeg presentere et par tips til hvordan en kan benytte seg av sosiale medier i en bedrift – for å få utbytte av det.

1 – Bruk tid på å finne ut hvor målgruppen finnes.

Det første, og kanskje viktigste punktet – er å være bevisst på hvor målgruppen din befinner seg. Det finnes i dag flere plattformer for sosiale medier, de respektive kanalene egner seg for forskjellig type innhold. I den ene enden finner vi Snapchat og Instagram, der en har mulighet til å dele korte videoer eller bilder, i den andre enden har vi Facebook – der en har mulighet til å legge ut et noe mer komplisert og dypere innhold.

Men kanalvalg har ikke så mye å si, hvis ikke målgruppen befinner seg i din valgte kanal. Suksessfull digital markedsføring handler om å benytte seg av riktig plattform, og riktig plattform er der kundene dine bruker tid. Et nyttig verktøy å bruke i en slik prosess kan være Ipsos SoMe-tracker, her får du konkrete tall på hvem som bruker hva – i tillegg til et lite innblikk i hvordan de forskjellige gruppene bruker plattformen. Med andre ord, ikke undervurder arbeidet med å analysere målgruppens bruk av sosiale medier. Treffer du ikke målgruppen, vil arbeidet ditt være forgjeves.

2 – Utarbeid en strategi for sosiale medier.

Like fundamentalt som å bruke tid på å analysere målgruppens bruk av sosiale medier – er utarbeiding av en konkret strategi for sosiale medier. En slik strategi vil kunne bidra til best mulig utbytte av arbeidet med sosiale medier.

En slik strategi bør i stor grad inneholde en plan over hvilket type innhold du skal publisere, og til hvilken tid du skal publisere det. Dette bidrar til økt oversikt over din virksomhets aktivitet på sosiale medier. I følge Tor Magnus Kolflaath i Inboud Group bør ikke en slik plan strekke seg lengre enn et par måneder frem i tid – dette for å ha rom for fleksibilitet i tilfelle det skulle dukke opp spesielle hendelser som krever at du legger om strategien din noe.

3 – Bruk sosiale medier som et supplement til markedsføringen

Sosiale medier er i første omgang en enkel og god måte å gjøre bedriften din mer synlig på. En hver virksomhet bør allerede ha en markedsføringsstrategi til grunn – og sosiale medier kan med god fortjeneste brukes til å supplementere og videreutvikle denne. Verdens digitale samfunn er i større grad transparent og åpent enn vi er vandt med fra tidligere. Sosiale medier er et nyttig verktøy i denne utviklingen – bruk det for det det er verdt.

Kilder

https://www.inboundgroup.com/no/blogg/slik-lager-du-en-strategi-for-sosiale-medier-steg-for-steg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *